GEMINI

SCEPSIS

Dag in dag uit varen schepen uit die bouwen aan het grootste offshore windpark ter wereld. Gemini: 600 MW, 150 windmolens, 3 miljard Euro, 80 kilometer uit de kust.  Ver achter de horizon. De realisatie van een krachtige visie.

Het lijkt nu alsof het altijd zo heeft moeten zijn. Niet dus. Want bij de start ontmoette Gemini scepsis. De bouwer werd afgeschilderd als niet solvabel. ‘Duitsers’ gingen er met onze subsidie vandoor. De projectontwikkelaar was een opportunist. En wie achter het net viste vond in veel media een gretig oor.

Tegen die stroom in is een bedrijf opgebouwd. Werd het project tot een sterk merk gemaakt. Is een intensieve lobby gevoerd. Werden stakeholders intensief geïnformeerd. Spraken wij voortdurend met journalisten pro en contra. Reisden stad en land af en namen deel aan beurzen in binnen en buitenland.

Vijf jaar later, bij kick off, was het Scheepvaartmuseum te klein. Wie wilde zich niet koesteren in het succes van de grootste projectfinanciering ter wereld ? In vijf jaar was het project dat met scepsis was ontvangen, veranderd in een succes dat in de duurzame energiewereld zijn weerga niet kent.

Strategische communicatie, dat is het speelveld overzien, onophoudelijk, anticiperen op ontwikkelingen en direct reageren. Een website bouwen, films maken en presentaties verzorgen. Het beeld en het woord zoeken waarmee alles op zijn plaats valt. En een onvergetelijk feest bouwen als er iets groots te vieren valt.

Rainmaker was consultant strategische communicatie van het grootste offshore windpark van de wereld. Van de leidende gedachte tot het sluiten van de bar op de kick off party.