Scepsis

Dag in dag uit varen schepen uit die bouwen aan het grootste offshore windpark ter wereld. Gemini: 600 MW, 150 windmolens, 3 miljard Euro, 80 kilometer uit de kust.  Achter de horizon. De materialisatie van de visie van één man: Dirk Berkhout.

Alsof het altijd zo heeft moeten zijn. Niet dus. Want bij de start ontmoette Gemini scepsis. De bouwer was niet solvabel. Duitsers gingen er met onze subsidie vandoor. Typhoon Offshore was onbekend. Berkhout een opportunist. Wie de tender had verloren, achter het net viste of een rekening wilde vereffenen vond in veel media een gretig oor.

Tegen de stroom in is een bedrijf opgebouwd. Werd het project tot een sterk merk gemaakt. Is een intensieve lobby gevoerd. Werden stakeholders intensief geïnformeerd. Spraken wij voortdurend met journalisten pro en contra. Reisden stad en land af en namen deel aan beurzen in binnen en buitenland.

Bij de kick off party was het Scheepvaartmuseum te klein. Wie wilde zich niet koesteren in het succes van de grootste projectfinanciering? Deel hebben aan het succes van de financial close? In vijf jaar tijd was het project dat met scepsis was ontvangen veranderd in een succes dat in de duurzame energiewereld zijn weerga niet kent.

Communicatie, dat is het speelveld overzien, onophoudelijk, anticiperen op ontwikkelingen en direct reageren. Een website bouwen, films maken en presentaties verzorgen. Het beeld en het woord zoeken waarmee alles op zijn plaats valt. En een onvergetelijk feest bouwen omdat er iets groots te vieren valt.

De communicatie voor het grootste offshore windpark van de wereld is verzorgd door het kleinste bureau voor strategische communicatie van Nederland.